Szarlotka z kaszy manny

niedziela, lipca 29, 2007

To moja ulubiona szarlotka, która przygotowywała moja babcia, później mama, a teraz ja. Wyjątkowa w smaku dzięki obecności kaszy manny, której samodzielnie nie toleruję, ale w tym cieście... To już inna bajka. Szarlotka wspaniała, wilgotna z chrupkim wierzchem.

składniki:
1 szklanka kaszy manny
1 szklanka mąki
1 szklanka cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia

1kg jabłek
3łyżki cukru
1 cukier waniliowy
ok. 1/2 kostki masła
cynamon (wg uznania)

bułka tarta

sposób przygotowania:
1. Piekarnik rozgrzać do 200 stp C. Małą tortownicę nasmarować masłem i obsypać bułką tartą.

2. Kaszę, mąkę, cukier i proszek wymieszać w dużej misce.

3. Jabłka zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Następnie dodać do nich cukier, cukier waniliowy i cynamon.

4. Do tortownicy wsypać 1/3 suchych składników. Wyrównać po całym dnie. Na to położyć 4 cienkie (1-2mm) plastry masła, a następnie połowę jabłek. Po czym znów wysypać 1/3 suchych składników, wyrównać, położyć 4 cienkie plasterki masła, resztę jabłek. Na wierzch wysypać resztę suchych składników, wyrównać, po czym ułożyć plasterki masła po całym wierzchu tak, żeby mniej więcej cała powierzchnia była nimi równomiernie pokryta.

5. Piec około 50 min, aż wierzch szarlotki będzie złoty.

dodatkowe informacje:
Jeśli podczas pieczenia okaże się, że na wierzchu pozostały obszary, w które nie wsiąkło roztopione masło można dołożyć w tych miejscach dodatkowe plasterki masła i piec dopóki te miejsca nie staną się rumiane.

U mnie tak było, co widać na zdjęciu poniżej. Jaśniejsze obszary na wierzchu są efektem dołożenia dodatkowych plasterków masła, co swoją drogą daje w rezultacie ciekawy efekt :-)

  • Share:

You Might Also Like

6 komentarze

  1. dokładnie taką szarlotkę robiła też i moja Babcia. Nie sądziłem że znajdę ten przepis tak łatwo, nie spotkałem się z taką kombinacją nigdzie indziej. Trzymaj kciuki, dzisiaj spróbuję swoich sił kulinarnych w moim nowym prodiżu :-) Michał.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzymam kciuki, bo jak na debiut to dość trudny przepis wymagający doglądania. Mam nadzieję, że wyjdzie smaczna.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo się cieszę że w końcu trafiłam
    na ten przepis pamiętam właśnie tę szarlotkę z dzieciństwa przepyszna naprawdę wszystkim polecam

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za przepis - ja też pamiętam z dzieciństwa ten prosty i pyszny wypiek. Do sypkich produktów można dodać obrane nasionka słonecznika - wzbogacają smak, pychota!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiele lat temu bardzo często piekłam tą szarlotkę,później zapomniałam o niej,przepis gdzieś zaginął.
    Bardzo cieszę się,że znów będę mogła ją upiec.

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam o tym przepisie w radiu i bardzo mnie zdziwiło, że zamiast typowego ciasta miesza się tylko suche składniki. I nie było tam nic o maśle pomiędzy warstwami, tylko na samym wierzchu wiórki ze zmrożonego masła. I też nie trzeba było słodzić jabłek. Ale chyba trochę ulepszę ten przepis zgodnie z Twoimi wskazówkami ;)

    OdpowiedzUsuń