Piernik z chaaarakterkiem!

czwartek, listopada 15, 2007


Kilka dni temu poproszono mnie o zrobienie piernika. Pomyślałam, że znów trzeba będzie udać się na zakupy, a przecież w tak mokre i szare dni nikomu nie chce mi się wychylić nosa w kierunku sklepu. Na szczęście wpadł mi w ręce przepis z haloweenowej Kuchni, w której to w dziale na specjalne okazje znalazłam piernik. Na pierwszy rzut oka niby piernik jak piernik, ale na drugi już wpadał w oko jeden składnik, a mianowicie czarnuszka.

Przyprawę tę z reguły używam tylko do pieczywa (głównie do bułek) i ten fakt sprawia, że nie często po nią sięgam, toteż zalega mi ona w kuchnnej szufladzie. Dlatego ogromne się ucieszyłam z możliwości wykorzystania jej do przygotowania piernika nazywanego również chlebem dziadów. Z ostrożności jednak dodałam czarnuszki z umiarem, znając jej piekący nieco pieprzowy charakter. W ostateczności dodałam jej o połowę mniej, co w zależności od upodobań może być jeszcze nazbyt dużą dozą. W przepisie znajdziemy kilka innych ciekawych składników jak np. mąka gryczana, która można zastąpić kaszą drobno zmieloną w młynku do kawy lub blenderze.

Piernik z czarnuszką

składniki:

4 jajka
20 g cukru
10 dag masła
30 dag mąki pszennej
20 dag mąki gryczanej
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
25 dag płynnego miodu
1 łyżeczka przyprawy do pierników
1-2 łyżki czarnuszki
2/3 szklanki jasnego piwa

sposób przygotowania:

Ucieramy jajka, cukier i masło. Stopniowo dodajemy obie mąki, sodę, proszek do pieczenia, miód, przyprawę do pierników, czarnuszkę i piwo, bez przerwy mieszając. Wlewamy masę do wyłożonej papierem do pieczenia prostokątnej blachy. Pieczemy 45 min w temperaturze ok. 180C.

Źródło: Kuchnia

Piernik

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze