5 ziaren

sobota, lutego 02, 2008


Z czwartku na piątek wzięło mnie na pieczenie chleba. Tym razem postanowiłam sprawić największą przyjemność moim ziarenkożercom, a przy okazji zużyć ziarna żyta. Chleb musiał spełniać kilka warunków m.in. musiał mieć gwarancję, że mnie nie zawiedzie podczas rośnięcia i musiał być w miarę neutralny w smaku ze względu na moje, niekiedy bardzo dziwne, reakcje zapachowo-smakowe. Dlatego też padło na niezawodnego Hammelmana i podany przez tatter przepis na chleb 5 ziaren (taki prawdziwie 5-ziarnowy), który na stałe wpisze się w mój chlebowy repertura tuż za pszennym z ziarnami.

Zrobiłam z połowy porcji, a i tak wyszedł mi bochenek, którego pewnie nie będziemy w stanie skonsumować w szybkim czasie. Chleb przyjemnie rósł sobie w koszyku, a później jeszcze cudniej w piekarniku - z czego jestem niezmiernie zadowolona, gdyż ostatnimi czasy wszystkie koszykowe wypieki okazywały się jedną wielką katastrofą.

Soaker:
80g łamanego żyta, ja swoje utłukłam w moździerzu
80g siemienia
70g nasion słonecznika
70g płatków owsianych
375g wody

Nasiona zalewam wodą, mieszam, przykrywam folią, zostawiam na 12-16 godzin.

Pate fermente:
300g mąki pszennej białej chlebowej
195g wody
1 łyżeczka soli
0.6g świeżych drożdży (1/8 lyżeczki instant)

Drożdże rozczyniam w wodzie, dodaję makę i sól, mieszam do uzyskania gładkiej masy (gęstej), przykrywam folią, zostawiam na 12-16 godzin.

Następnie w dużej misce umieszczam:

700g białej pszennej mąki chlebowej
280g wody
20g soli
16g świeżych drożdży (1 1/2 lyżeczki instant)
i namoczone ziarna.

Mieszam (ręcznie lub mikserem) aż składniki sie połączą (ok 3 min), następnie dodaję po kawałku pate fermente. Mieszam. Sprawdzam hydracje. Wyrabiam 3-4 minuty. Ciasto jest dość luźne...
Przykrywam i zostawiam do wyrośnięcia na 2 godz., składając raz po godzinie.

Dzielę ciasto na dwa duże bochenki, lub 3 średnie lub bułeczki...lekko formuje z podzielonego ciasta kule, zostawiam przykryte na stole, sklejeniami do góry, na 20 min. Pozniej formuje wlasciwe ksztalty, umieszczam w koszu lub blasze (sklejeniami do góry).

Gotowe bochenki wyrastają 1-1 1/2 godz.

Piekę na kamieniu w dobrze nagrzanym piecu, w temp 240C, z parą, przez 40 min. (chleby) jeśli skórka chleba zbyt szybko brązowieje, zmniejszam temperaturę pieca.

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze